INCIDENTELE BATEN | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Programma 0 Bestuur en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 1 Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 3 Economie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 4 Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 5 Sport, cultuur en recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 6 Sociaal domein | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 7 Volksgezondheid en milieu | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL INCIDENTELE BATEN | 0 | 0 | 0 | 0 |
INCIDENTELE LASTEN | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Programma 0 Bestuur en ondersteuning | -175.000 | 0 | 0 | 0 |
0.4 | Voortzetting flexibele schil externe inhuur | -100.000 | |||
0.4 | Voortzetting capaciteit beantwoording raadsvragen | -20.500 | |||
0.4 | Voortzetting capaciteit beantwoording raadsvragen | -44.000 | |||
0.4 | Voortzetting capaciteit beantwoording raadsvragen | -10.500 | |||
Taakveld | Programma 1 Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 3 Economie | -5.410 | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Vervangen elektrakast Bloemendaalseweg 240 | -5.410 | |||
Taakveld | Programma 4 Onderwijs | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 |
4.3 | Salarislasten logopedie | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 |
Taakveld | Programma 5 Sport, cultuur en recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 6 Sociaal domein | -6.165 | 0 | 0 | 0 |
6.2 | Gezond in de stad Kansrijke start | -6.165 | |||
Taakveld | Programma 7 Volksgezondheid en milieu | -100.000 | 0 | 0 | 0 |
7.4 | Duurzaamheid warmtetransitie | -100.000 | |||
Taakveld | Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL INCIDENTELE LASTEN | -336.575 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | |
TOTAAL INCIDENTELE BATEN | 0 | 0 | 0 | 0 | |
SALDO INCIDENTELE BATEN EN LASTEN | -336.575 | -50.000 | -50.000 | -50.000 |
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten 2022-2025
Baten
Niet van toepassing.
Lasten
Voortzetting flexibele schil inhuur
Op basis van het strategisch HRM-beleid 2017 – 2020 is voor 3 jaar (tot en met 2020) een flexibel inhuurbudget toegekend van €150.000. De praktijk leert dat een blijvende investering nodig is in een flexibel budget om nieuwe taken en opgaven goed te kunnen opvangen en waar nodig te overbruggen naar een structurele inbedding. Maar ook de spanning op de arbeidsmarkt dwingt op aantal gebieden tot meer tijdelijke inzet doordat een aantal vacatures moeilijker zijn te vervullen terwijl de mobiliteit is toegenomen. Kortom, onze noodzakelijke wendbaarheid vraagt vanaf 2021 om een structureel flexibel inhuurbudget. Aanvankelijk van € 200.000 in 2021 en 2022, en uiteindelijk van € 250.000 in 2023 en verder. De ambtelijke organisatie legt zich zelf een taakstelling op om dit budget binnen de huidige formatie te realiseren. Deze taakstelling is voor 2021 € 50.000, voor 2022 € 100.000 en uiteindelijk in 2023 dus € 250.000 (dit staat gelijk aan om en nabij 4 formatieplaatsen). Deze formatie denken we te vinden door digitaler en doelmatiger te werken. Omdat de taakstelling dus gefaseerd wordt gerealiseerd wordt ter overbrugging een incidenteel budget gevraagd van € 150.000 in 2021 en € 100.000 in 2022.
Voortzetting capaciteit beantwoording raadsvragen
Sinds de laatste verkiezingen is het aantal gestelde vragen gestaag toegenomen. In tegenstelling tot de verwachting kan tot medio 2021 worden geconstateerd dat het aantal gestelde schriftelijke, technische vragen en inlichtingen WOB verzoeken eerder nog verder is toegenomen dan afgenomen. Zeker wanneer wordt gekeken naar de per indiening opgenomen detailvragen en daarbij voorts de integriteitsmeldingen worden betrokken, moet voor de behandeling daarvan ook het nodige voorbereidende werk worden verzet. Hieruit volgt dat de omvang van de ingehuurde extra capaciteit in tegenstelling tot de verwachting niet kan worden afgeschaald indien de vragen binnen wettelijke en redelijke termijnen afgehandeld moet worden.
Vervangen elektrakast Bloemendaalseweg 240
De elektrakast op de parkeerplaats bij AH in Overveen wordt in 2022 vervangen.
Salarislasten logopedie
Onder voorbehoud van positieve besluitvorming in de raad van 16 september 2021 zal de gemeente de inzet van preventieve schoollogopedie met ingang van 1 april 2025 beëindigen. Op dit moment zijn 3 logopedisten in gemeentelijke dienst. Twee daarvan bereiken de pensioengerechtigde leeftijd in 2025 wat zal leiden tot een kostenbesparing. De salarislasten van de twee pensioengerechtigden kunnen om die reden als incidenteel worden aangemerkt.
Gezond in de stad Kansrijke start
Kansrijke Start is een landelijk actieprogramma van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, dat zich richt op de eerste 1000 dagen in het leven van een kind (van -10 maanden tot 2 jaar), door het maken van samenwerkingsafspraken (‘lokale coalities’) tussen het medisch- en het sociaal domein. Voor dit programma is vanuit het ministerie subsidie toegekend aan Bloemendaal (Impuls Kansrijke Start derde tranche). JGZ Kennemerland heeft een subsidieaanvraag gedaan om dit programma voor Bloemendaal uit te gaan voeren. Voor het uitvoeren van het programma Kansrijke Start is vanuit het ministerie van VWS voor Bloemendaal € 6.165,00 per jaar (voor 2020, 2021 en 2022) beschikbaar.
Duurzaamheid warmtetransitie
In het klimaatakkoord is afgesproken dat het Rijk € 150 miljoen beschikbaar stelt aan gemeenten voor de periode 2019 tot en met 2021. Dit bedrag is via de decembercirculaire 2019 beschikbaar gekomen, is in één keer uitgekeerd voor de hele periode en maakt deel uit van het jaarrekeningresultaat 2019. De bedragen voor Bloemendaal zijn als volgt:
- Transitievisie Warmte: € 202.101 (1)
- Energieloket: € 25.000 (2)
- Wijkaanpak: € 9.997 (3)
In de begroting 2021 is een bedrag opgenomen van € 50.000, in 2022 € 100.000. Het gaat om incidentele budgetten die worden gebruikt voor planvorming warmtetransitie en zo mogelijk (het begin van) de implementatie. Het gaat hierbij vooral om het opstellen van een plan in welke volgorde wijken worden verduurzaamd/aardgasvrij worden gemaakt. Zoals eerder gememoreerd staat tegenover deze uitgaven dekking vanuit het Rijk. Dat geld is inmiddels al ontvangen.