Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Omgevingsdienst IJmond werkt als onderdeel van het openbaar bestuur, samen met burgers, bedrijven en overheden aan een evenwichtige en duurzame ontwikkeling van onze leefomgeving. Naast vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven, adviseert de omgevingsdienst over de verschillende aspecten van de fysieke leefomgeving en duurzaamheid binnen het ruimtelijke domein. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De bijdrage aan de GR na overdracht van de bodemtaken wordt geraamd op een bedrag van € 121.988. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. Deze overeenkomst heeft vanaf 1 januari 2020 jaarlijks een omvang van 2.690 uur. Voor 2022 komt dit neer op een bijdrage van € 226.633. | ||||||||||||||||||
Risico's | Risicoanalyse volgens nota Grip op samenwerking: laag | ||||||||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | De komende jaren staat Omgevingsdienst IJmond klaar om de gemeente Bloemendaal in de volle breedte van haar takenpakket te ondersteunen en te adviseren. Daarbij staat de implementatie van de Omgevingswet in 2022 centraal. De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daarmee gepaard gaande overdracht van bevoegdheden van provincie naar gemeenten, leidt tot een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling in 2022. Ook de Energietransitie vormt in 2022 een majeur thema binnen het overheidsbeleid op het gebied van milieu en duurzaamheid. Onder meer via de realisatie van maatregelen uit het Klimaatakkoord. De gemeente Bloemendaal heeft een belangrijke rol bij het behalen van doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Wij ondersteunen de gemeente bij het opstellen van de Transitievisies Warmte en de wijkuitvoeringsplannen. Samen met de Provincie Noord-Holland en gemeenten binnen de provincie wordt gewerkt aan het Noord-Hollandse Energieakkoord. In dit akkoord staan afspraken over een gezamenlijk ambitieniveau, kaders voor een toezichtwerkwijze en gezamenlijke monitoring en inzet van middelen. Het akkoord loopt in principe tot 2025 en heeft als doel om provincie breed een level playing field te creëren op gebied van toezicht op energiebesparende maatregelen. Het Energieakkoord biedt ons kansen om enerzijds onze succesvolle GreenBiz-aanpak verder uit te rollen, anderzijds verder te gaan op de ingeslagen weg. Waarbij we bedrijven via energiescans en dataloggers ontzorgen en gedurende een periode begeleiden. Het leveren van een bijdrage aan de geformuleerde ambities uit het Energieakkoord betekent ook intensivering van toezicht en handhaving op dit dossier. Met de huidige klimaatambities wordt landelijk een groei verwacht in het aantal aanvragen voor bodemenergiesystemen. Tegelijk met de kansen die deze systemen ons gaan bieden, is er ook aandacht voor de risico’s. Via een samenwerkingsproject tussen de vier omgevingsdiensten binnen de provincie, zijn deze risico’s geïnventariseerd. Daarbij gaat het om een regisserende rol, maar ook aandacht geven aan een goede registratie in informatiesystemen. Ook ontwikkelingen die afgelopen jaar nadrukkelijk op de agenda stonden, zoals stikstof en PFAS, zullen in 2022 op de agenda blijven staan. Ontwikkelingen die andermaal lieten zien dat het uitvoeren en adviseren op milieugebied altijd een grote mate van flexibiliteit vraagt, maar vooral vraagt om korte lijnen en een optimale samenwerking met de opdrachtgever, gemeenten in de regio en andere (keten)partners. |