- verbonden partijen Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 januari 2020
31 dec 2020
1 januari 2020
31 dec. 2020
€ 291.622
€ 316.487
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
nihil
nihil
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2021
Meerjarenraming(64030130.443300)
Begroot
Werkelijk
2022
2023
2024
2025
-€ 104.210
nnb
-€ 110.918
-€ 115.773
-€ 119.489
-€ 119.489
Toelichting gemeentelijke bijdrage 2022 e.v.
Perceel 1: administratie
Van de totale kosten wordt 25% betaald uit de RMC Rijksbijdrage. De overige 75% wordt door de 7 gemeenten gezamenlijk betaald, naar rato van het aantal in de gemeente woonachtige jongeren, zoals in de GR is afgesproken.
De stijging in perceel 1 wordt veroorzaakt door indexering (2,8% voor personele kosten en 1,6% voor materieel budget) en kostenstijging.Perceel 2: leerplicht
De kosten bestaan uit kosten voor de formatie (loonkosten en werkgeverslasten) en uitvoeringskosten (overhead). De middelen kwalificatieplicht valt direct aan Haarlem toe en wordt in mindering gebracht op de berekende bijdrage voor de gemeenten. In perceel 2 zorgt dezelfde indexering en kostenstijgingen als in perceel 1 voor een hogere gemeentelijke bijdrage.Perceel 3: RMC
RMC wordt volledig gefinancierd vanuit rijksmiddelen RMC, de voortijdig schoolverlaten programmagelden en de doeluitkering VSV.Ontwikkelingen
Het beleid wordt voortgezet. Voor 2022 blijven naar verwachting de rijksbudgetten in stand, in december 2021 worden deze bedragen bekend gemaakt, naar verwachting wijken deze niet veel af van de bijdragen voor 2021. In 2022 zal er blijvend worden ingezet op jongeren in kwetsbare posities en op jongeren zonder startkwalificatie die langer dan een jaar van school zijn.
- verbonden partijen Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Per 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is sedert 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (niet van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
€ 1.482.212
€ 1.298.936
€ 2.739.002
€ 2.853.568
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
- € 197.865
- € 183.277
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2021
Meerjarenraming
Begroot
Werkelijk
2022
2023
2024
2025
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
In juni 2016 hebben de raden van de 4 deelnemende gemeenten ingestemd met een wijziging van de bestuursstructuur van STOPOZ. Zie de onderdelen ‘Bestuurlijk belang’ en ‘Bestuurlijke Verantwoording’. Aanleiding voor de wijziging was de per 1 augustus 2010 in werking getreden wet ‘Goed onderwijs – Goed bestuur’.
In het kader van de invoering van het raad van toezichtmodel heeft de raad van Bloemendaal (in de vergadering van 28 juni 2016) een motie aangenomen.
In de motie geeft de raad aan het college opdracht:- er voor zorg te dragen dat de raad van toezicht bij vrijkomende plaatsen zodanig wordt ingevuld dat als eerste het financieel toezicht wordt versterkt;
- bij een nieuwe aanstelling van het college van bestuur en bij de raad van toezicht op aan te dringen dat voldoende competenties op financieel gebied worden geborgd.