Onder overhead wordt verstaan alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.
Door gebruikmaking van deze definitie kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan de taakvelden. Grofweg kunnen de kosten van overhead worden verdeeld in ondersteunende afdelingen c.q. teams en ondersteunende personen op de taakvelden.
Alle kosten voor overhead zijn apart centraal begroot op het taakveld 0.4 en worden niet doorbelast aan de taakvelden waar de directe kosten op staan.
De overhead van de gemeente Bloemendaal bestaat uit:
- leidinggevenden primair proces;
- financiën, toezicht en controle;
- personeel en organisatie;
- inkoop;
- communicatie;
- juridische zaken;
- bestuurszaken en bestuursondersteuning;
- informatiebeheer, -voorziening en automatisering;
- facilitaire zaken en huisvesting.
De huisvesting heeft betrekking op ruimten voor de uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie.
De bijdragen van de verbonden partijen (o.a. IASZ en GBKZ) worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waarvoor werkzaamheden worden verricht. Dat sluit aan bij het gewijzigde BBV waarbij de beleidsdoelstellingen van verbonden partijen bij de programma’s moeten worden opgenomen.
Het centraal opnemen van de kosten van overhead betekent dat het niet langer mogelijk is om uit de taakvelden alle tarieven te bepalen. De wijziging van de begrotingsvoorschriften heeft echter geen wijziging tot gevolg van de fiscale voorschriften. In de paragraaf lokale heffingen zijn uit oogpunt van transparantie verplichte berekeningsmodellen opgenomen waaruit blijkt hoe de tarieven zijn berekend en welke beleidskeuzes bij die berekening zijn gemaakt. De berekening van de tarieven geschiedt extracomptabel waarbij de overhead op consistente wijze is toegerekend. Gekozen is voor een toerekening op basis van de personeelslasten welke aansluit met het door het CBS gehanteerde model. De kosten van overhead zijn in de vorm van een opslag meegenomen in de tarieven van bij derden in rekening te brengen kosten zoals de retributies rioolheffing, afvalstoffenheffing en begrafenisrechten. Voor een nadere toelichting en uiteenzetting wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.
Voor de beleidsmatige ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering (human resource management, GRIT, informatisering en inkoop) wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering.
OMSCHRIJVING OVERHEAD | ||||
Leidinggevenden primair proces | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Lasten | -321.970 | -327.766 | -333.666 | -339.672 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -321.970 | -327.766 | -333.666 | -339.672 |
Financiën, toezicht en control | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -735.559 | -748.672 | -762.017 | -775.597 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -735.559 | -748.672 | -762.017 | -775.597 |
P&O , HRM | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -1.564.623 | -1.488.775 | -1.509.624 | -1.534.408 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.564.623 | -1.488.775 | -1.509.624 | -1.534.408 |
Inkoopfunctie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -141.908 | -144.037 | -146.198 | -148.391 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -141.908 | -144.037 | -146.198 | -148.391 |
Communicatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -342.876 | -328.049 | -333.823 | -339.698 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -342.876 | -328.049 | -333.823 | -339.698 |
Juridische zaken | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -688.732 | -741.677 | -754.837 | -768.224 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -688.732 | -741.677 | -754.837 | -768.224 |
Bestuurszaken en -ondersteuning | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -667.958 | -679.977 | -692.211 | -704.658 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -667.958 | -679.977 | -692.211 | -704.658 |
Informatiebeheer (DIV) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -55.967 | -45.619 | -37.306 | -1.142 |
Baten | 620.077 | 629.378 | 638.818 | 639.805 |
Saldo | 564.110 | 583.759 | 601.512 | 638.663 |
Facilitaire zaken | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -718.726 | -730.858 | -743.200 | -755.751 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -718.726 | -730.858 | -743.200 | -755.751 |
Informatievoorz. & Automatisering | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -4.055.116 | -4.189.778 | -4.225.770 | -4.246.929 |
Baten | 1.088.397 | 1.107.988 | 1.127.932 | 1.148.235 |
Saldo | -2.966.719 | -3.081.790 | -3.097.838 | -3.098.694 |
Huisvestingskosten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -794.631 | -797.404 | -796.687 | -794.650 |
Baten | 40.925 | 41.581 | 42.245 | 42.922 |
Saldo | -753.706 | -755.823 | -754.442 | -751.728 |
Uitbestedingskosten bedrijfsvoering | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Lasten | -215.838 | -219.076 | -222.362 | -225.698 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -215.838 | -219.076 | -222.362 | -225.698 |
OVERHEAD LASTEN | -10.303.904 | -10.441.688 | -10.557.701 | -10.634.818 |
OVERHEAD BATEN | 1.749.399 | 1.778.947 | 1.808.995 | 1.830.962 |
OVERHEAD TOTAAL | -8.554.505 | -8.662.741 | -8.748.706 | -8.803.856 |
Uren- verdeling | Binnendienst | Buitendienst | Totaal | FTE 2022 | FTE 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 161.004 | 43.242 | 204.246 | Bin | 104,96 | Bin | 116,85 |
Bui | 28,19 | Bui | 27,52 |
Gemiddelde uurtarieven | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Bruto uurtarief salarissen | Binnendienst | Buitendienst | Binnendienst | Buitendienst |
Uurtarief opslag | 54,12 | 40,50 | 52,81 | 39,51 |
Overhead | 45,91 | 26,91 | 42,81 | 21,97 |
Gemiddeld uurtarief | 100,03 | 67,41 | 95,62 | 61,48 |