DE PARAGRAFEN 2022

Weerstandsvermogen en Risicobeheersing

Berekening van de benodigde weerstandscapaciteit (de risico's)

De berekening is conform de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015.
Een gemeente is vrij om zelf de uitgangspunten en systematiek vast te stellen hoe het weerstandsvermogen wordt berekend. De manier om hiermee om te gaan is vastgelegd in de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015 Gemeente Bloemendaal. De gehanteerde methode is normatief voor wat betreft risico’s in de klasse ‘laag’ en specifiek voor de risico’s in de klassen ‘gemiddeld‘ en ’hoog’. De klasse ‘laag’ omvat veel risico’s waarvan het niet doenlijk en zinvol is om voor elk risico apart een waardering in geld aan te geven. Daarom wordt voor alle kleine en onbekende risico’s samen 3% van de beïnvloedbare lasten genomen. Risico’s ‘midden’ en ‘hoog’ worden gewaardeerd in geld conform onderstaande systematiek. Bij risico’s uit de klasse ‘midden’ wordt rekening gehouden met 30% van de geschatte financiële gevolgen, bij risico’s ‘hoog’ is dat 60%. Voor risico’s uit de klassen ‘hoog’ en ‘midden’ wordt onderscheid gemaakt in structurele en incidentele risico’s.

Het overzicht van risico’s wordt jaarlijks geactualiseerd bij begroting en jaarrekening. De lijst kan worden beschouwd als een zo goed mogelijke inschatting op basis van de beschikbare informatie.

Onderstaand is een overzicht te zien van de risico’s die niet op een of andere manier zijn ondervangen (waar geen voorziening voor is gevormd of verzekering voor is aangegaan) en die een financieel gevolg kunnen hebben.

 Berekening benodigde weerstandscapaciteit (risico's)

Maximaal
risico

Kans

%

Incidenteel
risico

Structureel
risico

1

Tegenvallers bij uitvoering van de APPA

PM

2

Vitaal Vogelenzang

PM

3

Remu claim n.a.v. verkoop aandelen Eneco

PM

4

Herverdeling algemene uitkering gemeentefonds (nadeel € 65 per inwoner)

€ 1.500.000

PM

5

Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Het risico is berekend op 10% van de lasten sociaal domein.

€ 1.250.000

hoog

60%

€ 750.000

6

Explosievenopsporing en -ruiming. Mogelijk dienen hiervoor onverwachts substantiële kosten gemaakt te worden.

€ 500.000

midden

30%

€ 150.000

7

Coronacrisis. Opbrengsten kunnen tegenvallen, kosten kunnen hoger uitvallen en mogelijk zijn er structurele consequenties.

PM

PM

8

Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van de beïnvloedbare lasten)

laag

€ 1.469.250

TOTAAL

1.619.250

750.000

1. Tegenvallers bij uitvoering van de APPA

Omschrijving:

Tegenvallers bij uitvoering van de APPA.

Impact:

P.M.

APPA: Bij de daadwerkelijke pensionering van wethouders (na hun 65e) moet nog een bedrag worden nabetaald voor de actuariële ophoging van het wethouderspensioen. Om welk geldbedrag het gaat valt niet te zeggen. Verder bestaat het risico dat door (verdere) renteverlaging de gemeente moet bijstorten i.v.m. de APPA-verplichtingen.

2. Project Vitaal Vogelenzang

Omschrijving:

Vitaal Vogelenzang

Impact:

P.M.

In de raad van 17 september 2020 is het ruimtelijk programma van eisen en ontwikkelstrategie Vitaal Vogelenzang vastgesteld. De uitvoering leidt op basis van de totale projectbegroting tot een positief saldo. Het risico bestaat dat dit als gevolg van onvoorziene omstandigheden om kan slaan in een negatief resultaat.      

3. REMU claim n.a.v. verkoop van aandelen Eneco

Omschrijving:

REMU claim n.a.v. verkoop van aandelen Eneco

Impact:

P.M.

Bij de verkoop van de aandelen in Eneco Groep N.V. (hierna Eneco) in 2020 is de koper gevrijwaard van de claim van de oud-aandeelhouders van REMU N.V. (hierna REMU). Samenvattend stelt REMU dat Eneco door het juridisch verzet tegen de Splitsingswet verhinderd heeft dat Eneco vóór 31 december 2010 geprivatiseerd is en dat REMU daardoor een contractueel afgesproken privatiseringsvergoeding niet ontvangen heeft. Eneco betoogt op hoofdlijnen dat Eneco, inclusief REMU, niet vóór 31 december 2010 verkocht is en dat de aandeelhouders daartoe geen plan hadden. De hoogte van claim bedraagt nominaal EUR 133 miljoen. De totale claim bedraagt het nominale bedrag vermeerderd met de wettelijke handelsrente vanaf 1 juli 2009. Omdat de kans van de claim als laag wordt ingeschat wordt dit als PM post gelabeld en wordt geen bedrag opgenomen.

4. Herverdeling algemene uitkering Gemeentefonds

Omschrijving:

Herverdeling algemene uitkering Gemeentefonds

Impact:

PM

Al enkele jaren is een herverdeling gemeentefonds in voorbereiding. Herverdeeleffecten onderhoud gemeentefonds vanaf naar verwachting 2023. Het zou voor Bloemendaal (naar wat nu bekend is) om een nadeel gaan van € 60 per inwoner dat geleidelijk wordt ingevoerd met een nadeel van € 15 per inwoner per jaar. Er wordt advies aangevraagd bij de ROB en VNG en er wordt nog bestuurlijk overleg gevoerd. De daadwerkelijke invoering zou dus mee of tegen kunnen vallen en de invoering kan mogelijk uitgesteld worden.   

5. Open einde regelingen / decentralisatie taken sociale domein

Omschrijving:

Open einde regelingen / decentralisatie taken sociaal domein

Impact:

Hoog, het berekende risico is € 750.000

Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). Voor inschatting van het structurele risico wordt 10% van de variabele lasten sociaal domein berekend.

6. Explosievenopsporing en -ruiming

Omschrijving:

Mogelijk zijn incidenteel extra middelen nodig voor explosievenopsporing en -ruiming.

Impact:

Midden

Het berekende risico is € 150.000

7. Corona crisis

Omschrijving:

Vanaf 2020 wordt de wereld geconfronteerd met de corona crisis, met naast veel menselijk leed, onzekere financieel-economische gevolgen. Tot de crisis wegebt zullen er tegenvallers zijn in geraamde opbrengsten en zullen wellicht extra kosten gemaakt moeten worden. Naast incidentele gevolgen zijn er mogelijk structurele gevolgen.

Impact:

P.M.

Meer lasten en minder baten in 2022, mogelijk een structurele doorwerking.

8. Risico's laag en onbekend

Omschrijving:

Conform de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015 wordt voor risico's laag en onbekend 3% van de beïnvloedbare lasten berekend.

Impact:

Laag

Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten).

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2021 13:29:54 met de export van 11/08/2021 12:11:39