- verbonden partijen Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2021 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 32%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar.
Aandeel Bloemendaal
2020
2021
2022
2023
2024
2025
x € 1.000
- € 640
- € 677
- € 672
- € 673
- € 701
- € 697
Meerjarenraming
2021 (x € 1.000)
Meerjarenraming (54222) x € 1.000
Begroot
Werkelijk
2022
2023
2024
2025
- € 2.140
nnb
- € 2.119
- € 2.152
- € 2.212
- € 2.199
Ontwikkelingen
Vanwege de fusie met de gemeente Haarlemmermeer is per 1 januari 2019 de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude uit de Gemeenschappelijke Regeling getreden. De ontvangen afkoopsom is doorberekend in de begrotingscijfers tot en met het begrotingsjaar 2023.
Verkenning samenwerking Bollenstreek
Uw raad is per brief geïnformeerd over de verkenning samenwerking GBKZ-Belastingen Bollenstreek. Afhankelijk van de voortgang en besluitvorming zal deze verkenning in 2022 capaciteit vragen. Op het moment van schrijven worden er in de strategische fase verschillende scenario’s businesscases uitgewerkt.Projecten digitalisering en waarderen
De verdere digitalisering en de financiële gevolgen voor de komende jaren zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, (verplichte) vervanging van software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen.
Met ingang van 1-1-2022 is het verplicht om woningen te waarderen op basis van gebruiksoppervlakte (m2) in plaats van inhoud (m3). Het project bestaat uit de transitie van de WOZ administratie van inhoud naar gebruiksoppervlakte. Het project is in 2018 gestart en loopt door tot 2022.
Het product I-kwijtschelding is nog in ontwikkeling. De wetgeving is pas vanaf 2020 van kracht. Dit project zal in 2022 worden geagendeerd. - verbonden partijen Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT)
Doelstelling
Het beheren en ondersteunen van de informatievoorziening, informatiesystemen en ICT infrastructuur van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Bloemendaal draagt op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2025 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2021 (x € 1.000)
Meerjarenraming (60041110.443300)
Begroot
Werkelijk
2022
2023
2024
2025
- € 2.914
nnb
- € 2.912
- € 3.026
- € 3.041
- € 3.041
Ontwikkelingen
De gemeenten Bloemendaal en Heemstede werken samen op het gebied van Informatievoorziening en ICT. Daarvoor is per 1 januari 2021 de gemeenschappelijke regeling Digitale Informatievoorziening en ICT (GR DIT) ingesteld. De ontwikkelingen van de GR DIT zijn onderdeel van programma 0 – Informatievoorziening en ICT.
- verbonden partijen BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
€ 4.887 miljoen
€ 5.097 miljoen
€144.802 miljoen
€155.262 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming
Dividend per aandeel
2019
2020
2019
2020
€ 163 miljoen
€ 221 miljoen
€ 1,27
€ 1,27
Ontvangen dividend vs. begroting
2021
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2022
2023
2024
2025
€ 27.000
€ 38.119
€ 38.000
€ 38.000
€ 38.000
€ 38.000
Ontwikkelingen
Over 2020 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van € 221 miljoen (2019: € 163 miljoen). De aandeelhouders hebben tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 22 april 2021 ingestemd met het voorstel om 50% van de beschikbare winst na belasting uit te keren. Dit komt neer op € 1,81 per aandeel. Deze dividenduitkering evenals die over 2019 zal in oktober 2021 plaatsvinden. De eerder door de ECB afgekondigde dividendrestricties a.g.v. de corona pandemie zijn per 1 oktober 2021 vervallen.
BNG Bank verwacht in 2021 voor € 11,5 miljard aan nieuwe langlopende leningen te verstrekken aan haar publieke klanten. Klanten ondervinden ook dit jaar de gevolgen van de COVID-19-pandemie. BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. De volatiliteit op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2021 niet verantwoord.
- verbonden partijen Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk.
Financieel belang
In 2022 neemt Bloemendaal 5,2% van de totale kosten voor zijn rekening. De bij stichting Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
€ 716.171
€ 1.308.356
€ 552.347
€ 399.071
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2020
2019
2020
€ 401.693
€ 592.010
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2021
Meerjarenraming (60040410.443200)
Begroot
Werkelijk
2022
2023
2024
2025
-€ 142.244
-€ 143.439
-€ 141.908
-€144.037
-€146.198
-€148.391
Ontwikkelingen
Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding staan tot de resultaten daarvan in de gemeenten (outputgericht). Ook in 2022 blijft de gemeente Bloemendaal vier dagen per week afnemen van st. Rijk, lasten ongeveer € 140.000 per jaar
- verbonden partijen Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netwerkbeheerder energie de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
Wethouder financiën. In totaal zijn 44 Nederlandse gemeenten aandeelhouder. In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
De risico's voor Bloemendaal zijn met name financieel van aard. Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2020
31 dec. 2020
1 jan. 2020
31 dec. 2020
€ 2.949 miljoen
€ 2.891 miljoen
€ 4.340 miljoen
€ 4.681 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2019
2020
2019
2020
€ 325 miljoen
€ 42 miljoen
€ 9,18
€ 10,46
Ontvangen dividend vs. begroting
2021
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2022
2023
2024
2025
€ 150.000
€ 68.269
€ 47.000
€ 47.000
€ 47.000
€ 47.000
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
Stedin verwacht de komende jaren € 750 miljoen tot € 1 miljard aan extra vermogen nodig te hebben om alle investeringen in de energietransitie te kunnen uitvoeren. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten. De uitkomsten kunnen gevolgen hebben voor de kapitaalinbreng en de daaraan gelieerde dividenduitkeringen.